Vyberáme objektív na Sony pre svadobného fotografa


Ak by som si mal vybrať len jediné ohnisko na fotografovanie svadieb, bez akéhokoľvek zaváhania by som zvolil 35mm (pre plný formát FF, tzn. pre APS-C je to 23mm).
Pozrime sa podrobnejšie, prečo je to tak. Skôr ako sa budeme venovať samotným ohniskám a konkrétnym objektívom, ktoré sú vhodné na fotografovanie svadieb, pozrime sa bližšie na udalosť ktorú svadobný fotograf dokumentuje.  Slovo dokument je v tomto prípade veľmi dôležité. Hlavná úloha svadobného fotografa je zaznamenať prostredníctvom fotografickej techniky dej a sprostredkovať svoj jedinečný pohľad na to, čo sa počas svadby odohráva. Úloha je to viac ako náročná. Vybrať ten správny objektív nie je vôbec jednoduché, nakoľko svadobný fotograf nefotí počas svadby len dokument (reportáž), ale aj portrét, zátišie, produkty (výzdoba atď.), interiér, krajinu, architektúru, pohyb ako taký a rovnako i detail (close-up). Reportážnym je práve ohnisko 35mm (uhol záberu 63°20’). Tento už relatívne širší uhol záberu núti svadobného fotografa byť priamo v deji a nielen byť akýmsi vzdialeným pozorovateľom. Zároveň sa s ním dá nafotiť všetko, čo som uviedol vyššie. Najčastejšie sa ohnisko 35mm u svadobných fotografov kombinuje s portrétnym ohniskom 85mm. Ja som najradšej priamo v deji, preto už niekoľko rokov nepoužívam ohnisko 85mm, ktoré bolo pre mňa zároveň aj najdlhšie, aké som od začiatku svojej kariéry profesionálneho svadobného fotografa používal. Portréty fotím s 35mm, časť na crope 52mm (Sony a7r3 má na crope 18 megapixelov). Používal som aj tieto ohniská: 16mm, 18mm, 20mm, 24mm, 50mm, 58mm. Svadobný fotograf fotografuje najčastejšie ľudí, preto je potrebné dať pozor na nežiadúce skreslenie osôb. Ako kompromis by som volil objektív 20mm, ktorý využijete najčastejšie pri fotografovaní tanca a tiež skupinovej fotografie všetkých svadobčanov. Zoom objektív som používal iba na začiatku svojej kariéry, konkrétne 24-70mm F2.8. Je to pohodlné riešenie, ale na F2.8 nikdy neurobíte fotografiu ako na F1.4 a zároveň zoom F1.4 neexistuje. S pevným ohniskom sa fotografuje inak, zoomujete nohami. Určite to za tu námahu stojí! Vysoko svetelné pevné objektívy sú na pomyselnom vrchole.

Môj TOP výber objektívov pre svadobného fotografa, ktorý fotografuje svadby s plnoformátovou digitálnou bezzrkadlovkou Sony (A7ii, A7iii, A7rii, A7riii, A9 a A9ii)

1. Na prvé miesto nepochybne patrí Zeiss 35mm 1.4 Distagon ZA. Tento objektív používam už tretiu svadobnú sezónu ako hlavný, na 98 % svadobných fotografií. Niekedy dokonca až na 100 % fotenia s telom Sony A7riii. Vyniká optickou kvalitou, rýchlosťou ostrenia, výborným spracovaním a má clonový prstenec! Je skvelé, keď fotograf mení clonu, ktorá je súčasťou objektívu, na samotnom objektíve a nie na tele fotoaparátu. Ako podstatne lacnejšiu alternatívu a stále s dostatočnou svetelnosťou F1.8 odporúčam Sony 35mm 1.8 FE - jeden z najnovších prírastkov do portfólia Sony objektívov. Tento objektív má skvelý pomer ceny a výkonu. Rovnocenný a podľa mňa jediný konkurent Zeissu je Sigma 35mm 1.2, ktorá je vynikajúca. Podľa mňa doposiaľ najlepšia Sigma. Jej „problém“ je ale už citeľne vyššia váha oproti Zeissu, menej citeľne väčšie rozmery. Ak potrebujete svetelnosť F1.2 (čo sa na svadbe veľmi hodí) nemáte ani inú možnosť a musíte zvoliť túto Sigmu. V prípade, že plánujete ušetriť a zároveň mať svetelnosť F1.4 zvoľte Sigmu 35mm 1.4 ART.

2. K ohnisku 35mm odporúčam ako druhý objektív Sony 85mm 1.8 FE. Je ako stvorený na portréty a tiež ho možno využiť na svadbách v situáciách, kde je potrebný určitý fyzický odstup. Svetelnosť F1.8 je úplne dostačujúca. Ako alternatívu zvážte Sigmu 85mm 1.4 ART (už s bajonetom Sony FE). Opticky je Sigma výborná, najmä jej celá rada ART. Svetelnosť F1.4 sa môže hodiť, cena je prijateľná. Najväčšie mínus je váha a veľkosť. Trojicu uzatvára Samyang 85mm 1.4 - za prijateľnú cenu získate objektív o svetelnosti F1.4, ale žiaľ bez možnosti plného využitia potenciálu rýchleho a presného ostrenia u Sony.

3.  Na treťom mieste je Sony 20mm F1.8 G. Môže skvelo dopĺňať kombináciu 35+85mm, tiež sa nestratí v kombinácii 35+20mm. Tento objektív sa zároveň vynikajúco hodí na fotografovanie interiérov, krajiny, nočnej oblohy. V prípade, že budete ultra širokouhlý objektív používať len výnimočne a zároveň ho chcete mať stále pri sebe bez potreby vysokej investície je tu jedno zaujímavé riešenie. Samyang 18mm F2.8! Tento objektív je doslova miniatúrny, extrémne ľahký, opticky veľmi slušný a ostrenie funguje ako má. Cena objektívu je veľmi sympatická.

4. V prípade, že sa rozhodnete pre zoom objektív ALL IN ONE, volil by som jednu z bežne dostupných možností, ale zásadne len o svetelnosti F2.8 na celom rozsahu. Objektívy s horšou svetelnosťou sú pre svadobného fotografa ako hlavný objektív nepoužiteľné. Rozpočet môže výber objektívu výrazne zúžiť. Jedno z najlacnejších riešení je Tamron 28-75mm F2.8, zlatá stredná cesta bude Sigma 24-70mm F2.8 DG DN a jednoznačne najdrahšie riešenie bez kompromisov je Sony 24-70mm F2.8 GM. Ohnisková vzdialenosť cca 24-70mm pokryje všetky potreby svadobného fotografa, problém môže nastať pri nedostatku svetla, kde pri clone F2.8 je potrebné už použiť blesk. Dodatočné umelé svetlo  zmení atmosféru záberu. Odporúčam teda mať ku 24-70 mm ešte objektív Sony 50 mm 1.8.  

Foto a text:
Marek Suchý
www.fotosuchy.sk





Bc. Marek Suchý

Profesionálny fotograf a lektor 
Banská Bystrica 
Slovensko

www.fotosuchy.sk

www.fotenienasbavi.sk

Email: fotosuchy@gmail.com

Phone: +421 948 015 599

Kurzy fotografovania

 

Individuálny kurz
začiatočník
pokročilý

Online kurzy
Kurz - Naučte sa lepšie ovládať svoj fotoaparát
Kurz - Adobe Lightroom
Kurz - Fotografovanie produktov
Kurz - Svadobný fotograf
Kurz - Realitný maklér
Kurz - Fotografovanie detí
Kurz - Portrét




 

 

Sociálne siete

KURZY FOTO

Banská Bystrica
Martin
Poprad
Žilina
Trnava
Trenčín
Nitra
Prievidza
Liptovský Mikuláš
Lučenec
Bratislava
Nové Zámky
Prešov
Košice
Kežmarok
Spišská Nová Ves
Ružomberok
Martin